PENDIDIKAN AGAMA ISLAM BERBASIS IQ, EQ, DAN SQ
Abstract
This study aims to delve into the concept of Islamic Religious Education that integrates aspects of intellectual intelligence (IQ), emotional intelligence (EQ), and spiritual intelligence (SQ) within its curriculum. The employed methodology is a literature review, where data were collected through the examination of scholarly literature, including books, journals, and relevant electronic sources. Through content analysis, this research explores how Islamic Religious Education can be designed to develop not only students' academic abilities (IQ) but also emotional intelligence (EQ), comprising empathy and self-regulation, and spiritual intelligence (SQ) that stimulates a deeper search for meaning and purpose in life. The findings indicate that this integral approach can make a significant contribution to the holistic character formation of students, enabling them not only to succeed academically but also to flourish as empathetic individuals with strong spiritual resilience when facing life's challenges. This research provides new insights into the development of the Islamic Religious Education curriculum and recommends the implementation of IQ, EQ, and SQ concepts as key components in the educational process.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adz Zakiy, Hamdani Bakran. 2004. Propetic Intellegence: Kecerdasan kenabian Menumbuhkan potensi hakiki insani melalui Pengambangan Kesehatan Ruhani. Yogyakarta: Islamika.
Agustian, Ary Ginanjar. 2004. Rahasia Sukses Membangun Kecerdasan Emosi dan Spritual ESQ Emotional Sripitual Quontient Berdasarkan 6 Rukun Iman dan 5 Rukun Islam, Jakarta: Arga.
Ahmad Tafsir, Ahmad. 2005. Ilmu Pendidikan Dalam Perspektif Islam, Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
al-Ainain, Khalil Abu. 1980. Falsafah al-Tarbiyah al-Islamiyah fi al-Qur'an al-Karim, T.t: Dar al-Fikr al-Arabi, 1980.
Dewantara, Ki Hajar. 1962. Bagian Pertama Pendidikan. Yogyakarta: Majlis Luhur Persatuan Taman Siswa.
Fadjar, A. Malik. 1999. Reorientasi Pendidikan Islam, Jakarta: Fajar Dunia, 1999.
Fahmi, Musthofa. 1997. alih bahasa Zakiah Daradjat, kesehatan jiwa dalam keluarga, sekolah dan masyarakat, (Jakarta: Bulan Bintang, 1997), 20.
Goleman, Daniel. 2000. Emotional Intelligence (Kecerdasan Emosional Mengapa Lebih Penting daripada IQ), Jakarta: PT. Gramedia Pusaka Utama.
Hussen, Syed. 1994. Menyongsong Keruntuhan Pendidikan Islam, (Crisis Muslim Education), terj. Rahman A. Bandung: Gema Risalah.
Iskandar. 2009. Psikologi Pendidikan (Sebuah Orientasi Baru), Jakarta: Gaung Persada (GP) Press.
Jafri, SHM. 2003. Moralitas Politik Islam: Belajar dari Perilaku Politik Khalifah Ali bin Abi Thalib. Jakarta: Pustaka Zahra.
Jalaluddin, dkk. 1994. Filsafat Pendidikan Islam, Konsep dan Perkembangan Pemikirannya, Jakarta: Raja Grafindo.
Mahfuz, Ali. 1958. Hidayat al-Musyidin, Kairo: Al-Matba’at al-Usmaniyyah al-Misiyyah.
Majid, Abdul., Dian Andayani. 2006. Pendidikan Agama Islam Berbasis Kompetensi; Konsep dan Implementasi Kurikulum 2004, Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Mustaqim. 2008. Psikologi Pendidikan, Yogyakarta, Pustaka Belajar.
Najati, Muhammad Utsman. 2004. Belajar EQ dan SQ dari Sunnah, (terj) Irfan Salim, Jakarta: Hikmah.
Puspasari, Amarliya. 2009. Emotional Intelligent Parenting: Mengukur Emotional Intelligence Anak dan Membentuk Pola Asuh Berdasarkan Emotional Intelligent Parenting Jakarta: PT Elex Media Komputindo.
Rosyadi, Khoiron. 2004. Pendidikan Profetik, Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Sanaky, Hujair AH. 2003. Paradigma Pendidikan Islam Membangun Masyarakat Madani Indonesia. Yogyakarta: Safira Insania press.
Senduk, Yacinta. 2007. Mengasah Kecerdasan Emosi Orang Tua Untuk Mendidik Anak, Jakarta: Elex Media Komputindo.
Uno, Hamzah B. 2008. Orientasi Baru Dalam Psikologi Pembelajaran, Jakarta: PT Bumi Aksara.
Wahab H. S, Abd., dan Umiarso. 2011. Kepemimpinan Pendidikan dan Kecerdasan Spiritual, Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.
Zohar, Danah., Ian Marshall. 2005. SC Spiritual Capital Memberdayakan SQ di Dunia Bisnis, tej. Helmi Mustofa, Bandung: PT Mizan Pustaka.
Amelia, Riris, Ahmad Irkham Saputro, dan Eri Purwanti. “INTERNALISASI KECERDASAN IQ, EQ, SQ DAN MULTIPLE INTELLIGENCES DALAM KONSEP PENDIDIKAN ISLAM (STUDI PENDEKATAN PSIKOLOGIS): ID.” Jurnal Manajemen Pendidikan Islam Al-Idarah 7, no. 02 (5 Juli 2022): 34–43. https://doi.org/10.54892/jmpialidarah.v7i02.232.
Annas, Annisa Nuraisyah. “Manajemen Peserta Didik Berbasis Kecerdasan Spiritual Pendidikan Islam.” Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 5, no. 2 (1 Agustus 2017): 132–42.
Assingkily, Muhammad Shaleh. Metode Penelitian Pendidikan (Panduan Menulis Artikel Ilmiah dan Tugas Akhir). Penerbit K-Media, 2021.
Dharin, Abu. “Model Pendidikan Islam Berbasis Kecerdasan Ganda.” Didaktika Islamika: Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Muhammdiyah Kendal 10, no. Nomor 1 (1 Februari 2019): 1–32.
Hafni, Nurlaili Dina, dan Arif Muzayin Shofwan. “PENDIDIKAN KARAKTER UNTUK MEMBANGUN ANAK DIDIK YANG MEMILIKI KESEIMBANGAN IQ, EQ, DAN SQ.” Jurnal Bocil: Journal of Childhood Education, Development and Parenting 1, no. 1 (15 Januari 2023): 17–25.
Ma`arif, Muhammad Anas, dan Eka Deni Sulistyanik. “PENGEMBANGAN POTENSI PESERTA DIDIK DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM BERBASIS KECERDASAN MAJEMUK (MULTIPLE INTELLIGENCE).” Al-Tarbawi Al-Haditsah: Jurnal Pendidikan Islam 4, no. 2 (31 Desember 2019). https://doi.org/10.24235/tarbawi.v4i2.5216.
MARDIA HAYATI, -. “KONTRIBUSI KETERAMPILAN BELAJAR ABAD 21 DALAM PENGEMBANGAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM BERBASIS MULTIPLE INTELLIGENCES.” Disertasi, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau, 2020. https://repository.uin-suska.ac.id/30248/.
Mariani, Mariani. “PENDIDIKAN HOLISTIK DALAM ISLAM: STUDI TERHADAP IQ, EQ, DAN SQ.” Tarbiyah Islamiyah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam 11, no. 1 (17 Juni 2021): 1–11. https://doi.org/10.18592/jtipai.v11i1.4780.
Muslimin, Nur. “Pendidikan Agama Islam Berbasis IQ, EQ, SQ Dan CQ.” Kabillah (Journal of Social Community) 1, no. 2 (2016): 255–73.
Ruslan, Ruslan, Mahmuddin Mahmuddin, dan Andi Aderus. “Kaitan Potensi IQ, EQ, Dan SQ Dengan Wahyu.” Edu Sociata : Jurnal Pendidikan Sosiologi 6, no. 2 (27 Desember 2023): 1191–98. https://doi.org/10.33627/es.v6i2.1620.
Wartini, Atik. “MANAJEMEN PENDIDIKAN ANAK USIA DINI BERBASIS IQ, SQ DAN EQ.” EMPIRISMA 24, no. 2 (1 Juli 2015). https://doi.org/10.30762/empirisma.v24i2.21.
DOI: https://doi.org/10.62748/tarbawi.v10i01.78
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Indexex By ;
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

TARBAWI Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License .