TELAAH KURIKULUM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB DI SMP DARUL HIJRAH PUTRI

Mursyidatul Awaliyah, Ahmad Saidi, Said Taufiqurrahman Bahsin

Abstract


The Arabic Language curriculum at the Junior High School level plays a central role in developing students' abilities to understand and use the language. Analyzing the curriculum at this level becomes important to evaluate the extent to which the materials, approaches, and teaching methods can meet the needs and abilities of students. The implementation of the Arabic language curriculum can vary depending on the context, learning objectives, and characteristics of the learners, making it important to have a flexible curriculum that can be adapted to the needs of the students according to the developments and challenges perceived by the teachers. SMP Darul Hijrah Putri is part of Pondok Pesantren Darul Hijrah Putri where the educators are alumni of Pondok Modern Gontor, thus the curriculum adopted is also the Gontor curriculum, namely KMI (Kulliyatul Mualimin Al-Islamiyah).


Keywords


Curricullum, Arabic Learning, Junior High School, Darul Hijrah

Full Text:

PDF

References


Ainin, M. (2020). Keputusan Menteri Agama (Kma) No. 189 Tahun 2019 Tentang Kurikulum Bahasa Arab Di Madrasah (Tinjauan Evaluatif Terhadap Ketaksaan Learning Outcome). Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab, 6(6), 417–431.

Amrullah, A. F. (2021). Manajemen Kurikulum Pembelajaran Bahasa Arab. Prenada Media.

Delima, D. D. (2020). تعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها. Lisaanuna Talim Al-Lughah Al-Arabiyah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(1 Maret). doi: doi.org/10.15548/lisaanuna.v3i1%20Maret.1812

Dina, U. H., & Anhar, P. (2020). REDESAIN PONDOK PESANTREN DARUL HIJRAH PUTRI MARTAPURA. JURNAL TUGAS AKHIR MAHASISWA LANTING, 9(1), 167–181. doi: doi.org/10.20527/lanting.v9i1.555

El-Yunusi, M. Y. M. (2023). Eksistensi Kurikulum Pesantren sebagai Sub Sistem Pendidikan Nasional (Konteks Kasus Pondok Modern Gontor Ponorogo). Jurnal Kependidikan Islam, 13(1), 30–43.

Habibi, B. Y. (2019). Integrasi Kurikulum Bahasa Arab Pesantren Tradisional Dan Modern Di Madrasah Aliyah Program Keagamaan. Arabi: Journal of Arabic Studies, 4(2), 151–167.

Hasan, H. S. (2013). Kurikulum 2013. Dipresentasikan pada Makalah Seminar Nasional, UNJ.

Hidayatulloh, M. S., & Mardiyah, M. (2022). Studi Komparasi KMA No. 183 Tahun 2019 Dengan KMA No. 165 Tahun 2014 Tentang Pedoman Kurikulum 2013 Materi PAI dan Bahasa Arab. CENDEKIA: Jurnal Ilmu Pengetahuan, 2(1), 16–24. doi: doi.org/10.51878/cendekia.v2i1.836

Jannah, W. K., Nafisa, N., Ramo, R., & Rosyid, A. (2024). Problematika Implementasi Penilaian Autentik pada Pembelajaran Bahasa Arab di Mts. Al Amiriyyah Blokagung Banyuwangi. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, dan Sastra, 10(1), 501–507. doi: doi.org/10.30605/onoma.v10i1.3294

Khasanah, U. (2023). Metode Pengajaran Bahasa Arab dan Unsur-unsurnya di Program Studi Pendidikan Bahasa Arab. An Najah (Jurnal Pendidikan Islam dan Sosial Keagamaan), 2(4), 184–199.

Mabrur, H., Latif, A. A., Waluya, C., & Juliah, L. S. (2023). Analisis Penerapan Kurikulum pada Pembelajaran Bahasa Arab di MTs Manba’ul’Ulum Silebu. Indonesian Journal of Islamic Education Studies (INJURIES), 1(1), 51–60. doi: doi.org/10.61227/injuries.v1i1.16

Masturoh, F., & Mahmudi, I. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Kalamuna: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 4(2), 207–232. doi: 10.52593/klm.04.2.07

Miladya, J. (2015). EVALUASI DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab, 1(1). Diambil dari https://prosiding.arab-um.com/index.php/konasbara/article/view/21

Moleong, L. J. (2017). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Muhajir, M., & Budi, A. M. S. (2018). Kurikulum Kulliyatul Mu’allimin Al-Islamiyah (KMI) Gontor Dan Disiplin Pondok Penumbuhkembang Karakter Santri. QATHRUNÂ, 5(1), 1–24.

Munir, M. (2015). Manajemen Pesantren: Studi Telaah Tentang Kurikulum dan Pembelajaran di Pondok Modern Darussalam Gontor-Ponorogo. Didaktika Religia, 3(1), 41–62.

Rosyid, M. F., & Baroroh, R. U. (2019). Teori Belajar Kognitif dan Implikasinya dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Al-Lisan: Jurnal Bahasa (e-Journal), 4(2), 180–198.

Rukin, D., S. Pd. (t.t.). Metodologi Penelitian Kualitatif. Yayasan Ahmar Cendekia Indonesia.

Syarifah, S. (2016). Manajemen Kurikulum Kulliyatul Mu’allimin Al-Islamiyyah di Pondok Modern Darussalam Gontor. At-Ta’dib, 11(1).

Yaqin, M. (2016). Perencanaan Pembelajaran Bahasa Arab Di Program Khusus Pembelajaran Bahasa Arab Di Uin Maulana Malik Ibrahim Malang. Al Qodiri: Jurnal Pendidikan, Sosial dan Keagamaan, 10(1), 132–142.

Yusuf, M. (2018). Teaching and arabic learning and Ouran through ecletic method in. International Journal of Pure and Applied Mathematics, 119(18), 915–927.

الدكتور محمد يزان الرحمنم. (2019). طرق تقديم المهارات والعناصر: الكتاب المدرسي الجيد لتعليم اللغة العربية لغير الناطقين بها. The Dhaka University Arabic Journal, 22(20), 95–114.




DOI: https://doi.org/10.62748/tarbawi.v11i02.91

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexex By ;

   

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

TARBAWI
Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah (STIT) Darul Hijrah Martapura
Jalan Cindai Alus RT.08 RW.03, Desa Cindai Alus,
Kecamatan Martapura, Kabupaten Banjar,
Provinsi Kalimantan Selatan.
Email: tarbawi@stitdarulhijrahmtp.ac.id
 
Lisensi Creative Commons
TARBAWI Journal is licensed under a  Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License .